1616556575264772

Fra 0 til 14.000: En miljøaktivists fargerike Instagram suksess

Fra 0 til 14.000: En miljøaktivists fargerike Instagram suksess

1772 1774 Amanda Stave

I Bedfordshire, et lite stykke unna London, finner vi norske Kristina Madsen som er tobarnsmor, kjæreste, miljøaktivist og influenser. Siden 2017 har hun bygget sin Instagram konto fra å være en beskjeden bilde-dagbok til et imperium av inspirasjon og tips med et følgertall på 14.000.

«Jeg visste ikke mye om hvordan Instagram fungerte og la ut bilder litt i rykk og napp i begynnelsen, det var først etter et halvt år at jeg begynte å legge merke til at følgertallet gikk oppover», forklarer Kristina.

Felles mål + verdifullt innhold = følgere

På kontoen @LittleMissMamma har Kristina alltid delt bilder av de to barna, Magnus og Mali, som demonstrerer sin fantasi i lek med produkter av tre. Hun forklarer, med sterk lidenskap, at hun ikke har mye til overs for plast-leker med kort varighet som lyser og lager mye lyd.

Videre forteller hun, «jeg vokste opp i en familie der fantasi var utgangspunktet for all lek. Skatter fra naturen var en stor del av leken, trådsneller og knapper fikk også være med. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang kjedet meg. Det var den kjærligheten for lek jeg ønsket å videreformidle til mine barn, der bare fantasien setter grenser. Det som også spilte en stor rolle, var at vi som familie har tatt miljøbevisste valg om å etterlate oss så lite søppel som mulig».

Det viste seg at hun ikke var alene med disse ønskene da følgertallet begynte å stige med foreldre som var ute etter tips til hvordan de kunne bytte ut plast til fordel for miljøvennlige og bærekraftige leker. Der kom også foreldre som ønsket inspirasjon til lek, både hvor de selv kunne være involvert, men også invitasjoner til lek hvor barna kunne leke på egenhånd.

Plutselig hadde Kristina snublet over en nisje hvor hun hadde verdi å dele. Hun så en mulighet for utvikling både hos seg selv og andre, og begynte derfor også å dele tips til hvordan man som familie kan redusere enda mer plast i hjemmet. Dette førte til at følgertallet fortsatte å øke.

Kreativt, ekte og etisk budskap

Nå deler Kristina sitt grønne liv med sine følgere nesten hver dag. Når vi spurte henne hva hun tror er viktigst som bruker av Instagram svarte hun følgende:

«Jeg tror det er viktig å vite hva du står for, se hvilken påvirkning du kan ha på følgerne dine og at du selv tror på det du legger ut. At du er ærlig og hederlig. Å være en etisk influenser er vel det mest ekte man kan være?»

Kristina forteller oss at hun legger mye vekt på at kontoen skal se innbydende ut, at bildene er lyse og inneholder farger som går igjen. Det er også viktig at det ikke blir ensformig, så hun bytter flittig mellom de ulike temaene. Det er også engasjementet til følgerne som har noe å si for hva som blir postet, da mange er spesielt interessert i hva hun og barna gjør med lekene og hvordan barnerommene ser ut.

Hun tar også opp det faktum at hun før brukte Instagram som en plattform der alt skulle være på stell, men at sannheten var noe helt annet: «For å motarbeide trangen for det ‘perfekte’ begynte jeg å legge ved behind the scenes for få litt balanse. Følgerne ser ut til å sette pris på disse ekte innblikkene i hverdagen».

Instagram som fremtidsbygger

På de snart tre årene Kristina har brukt Instagram har flere dører åpnet seg. Den første muligheten hun fikk var en jobb som produkt representant hos det ledende etiske leke og miljøbevisste selskapet «Babi Pur». Videre fikk hun frilans jobb som kreativ kreatør.

Engasjementet på kontoen hennes førte også til at hun og familien har faste innslag i et Engelsk foreldremagasin som heter «Green Parent» som dekker deres reise mot å leve et liv med zero waste.

Til slutt spurte vi Kristina hvilke tips hun ville gitt noen som er usikre på hvordan de skal bruke Instagram på best mulig måte, som enten er nye på plattformen eller som sitter litt fast, da sa hun:

«Det jeg skulle ønske noen hadde sagt til meg når jeg først begynte var å ikke legge så stor vekt på antall følgere, men heller legge større vekt på å engasjere meg i de jeg hadde. Engasjement i form av å stille spørsmål, skape dialog med følgerne og følge de med samme interesser er det beste man kan gjøre. Svare på kommentarer, gi av seg selv, dele historier, og skape ditt eget samfunn av likesinnede gjennom kontoen. Være seg selv og bruke plattformen til å formidle noe som kan gjøre verden til et bedre sted».

Animasjon – Reklamevideo – Interaktiv video – Webdesign – Markedsføring – Profilartikler

VI ER DIN

TOTALLEVERANDØR

iTARGET AS – Kundeservice og salg

Åpningstider : Alltid åpent
Adresse : Nyhavn 8, 5042 BERGEN
Telefon : 412 85 149