1616556575264772

Hvorfor er det viktig med en posting plan?

Hvorfor er det viktig med en posting plan?

1880 1253 Amanda Stave

Det er ikke nødvendigvis feil at det fungerer for mange å ta ting på sparket, men å være spontan kan være en veldig stor «hit or miss». I digital markedsføring er det lurt å ha innhold planlagt, dette vil ikke bare gjøre innholdet mer gjennomtenkt, men også gjøre hele posting prosessen stressfri. Det finnes lite som er bedre eller føles bedre enn å være godt forberedt i arbeidet man gjør.

Første steg i god markedsføring er derfor å ha en plan! Å redusere anskaffelseskostnadene dine bør være drivkraften du har bak markedsføringen din, og ved å bruke sosiale medier i din digitale markedsføring kan du gjøre nettopp det.

Tid som beste ressurs

Ved å bruke en posting plan slipper du å stresse med å komme opp med nye ting å poste hver bidige dag, og sparer tid siden innleggene eller bildene allerede er klar til å postes og gjerne har en bedre kvalitet enn noe som ble satt sammen på rappen. Tid er gull verdt, og vi må bruke det godt for å få mest mulig ut av det. Det er faktisk ikke sånn at man kan klage over at man har for lite tid, for kort tid eller ingen tid! Du har blitt tildelt like mye tid i døgnet som Albert Einstein hadde, som Theodor Giesel (Dr. Seuss), Steve Jobs, Nelson Mandela, Marie Curie og, ja, alle andre.

Det er jo tydelig at det er mange der ute som skjønner at tid er viktig, og ønsker derfor å sette i gang en markedsføringsstrategi som gir resultater med en gang. Likevel er det ikke den beste idéen, og her er to grunner for det: 1) kortsiktig vinning har langt mindre verdi enn langsiktig vinning, 2) markedsføring er så mye mer enn bare penger. Hvordan tror du Coca Cola og Pepsi har gjort det så bra siden tidenes morgen? Jo, nemlig med kontinuerlig markedsføring. Coca Cola, blant annet, satt ut sine drikke-automater over alt uten å tjene noe spesielt på det, bare for å få ut navnet sitt – som en del av sin markedsføring. De har fra starten av satt seg selv i det riktige søkelyset, hvor strategien, som hele Norges Egon Olsen ville sagt, er «taima og tilrettelagt».

Målet med god markedsføring er dermed å bygge navnet til deg og/eller din bedrift for å skape et rykte og en tilhenger-base som over tid vil være veldig verdifull, og dette involverer mye jobb og kartlegging for å oppnå.

Når vi likevel snakker om tid – det er ikke bare din tid som er viktig, kundens tid er også gull verdt. Derfor må du blant annet huske at innholdet ditt må være relevant for den typen målgruppe du har valgt, og ønsker å nå. Hvis ikke er det rett og slett bortkastet tid, og det er hva vi ikke har tid til. Det er nemlig forskjell på å kaste bort tiden og å bruke den godt.

Du kan se for deg en markedsføringsstrategi med posting plan som å bruke kart eller GPS når du skal kjøre til et sted du ikke har vært, eller ikke har vært på veldig lenge. Uten GPS er det mulig at du kommer frem, men det kan også være at du kjører deg bort! Om du ikke ønsker å kaste bort tid og bensin kan det være lurt å følge et kart eller GPS, da er oddsen bedre for at du faktisk finner frem til destinasjonen. Det kan også sammenlignes med å bake en kake eller lage vaffelrøre, kjører du på uten oppskrift er det mulig den kan bli god, men man ønsker jo alltid bedre enn bare «god». Hva om det smaker supert ved bruk av oppskrift?

Fleksibilitet og kryssdeling

I neste steg kan det være lurt at innholdsplanen som du har skapt også holdes åpen noen steder slik at du har mulighet til å være fleksibel og også publisere spesielle hendelser etter behov. Dette fordi vi sjeldent vet hva morgendagen bringer og vi må ikke reservere oss helt til en plan i svart/hvitt.

Videre er det også viktig at planen din er organisert på en slik måte at du vet nøyaktig hva som skal ut på hvilken kanal – for de burde utvikles og tilpasses til den enkelte plattformen og til det publikumet som hører til. Disse plattformene har nemlig ulik «tone of voice», som vil si måten du kommuniserer ønsket informasjon på. På Instagram, for eksempel, kjører man gjerne en litt lettere tone og mindre formell enn man gjør på Facebook eller LinkedIn. På denne måten har du mer orden i innholdet, samtidig som du holder deg aktiv alle steder med en gjennomtenkt plan bak det hele, som igjen fører til en solid konto om du er god på å poste jevnlig! Ønsker du å lese mer om kryssdeling kan du følge linken her.

Så, hvorfor er en posting plan viktig?

  • Langsiktig vinning er mye mer verdifullt og vil gi deg mer enn bare penger. Det er utrolig viktig med branding, både for privatpersoner, enkeltforetak og bedrifter. Oddsen for at kunder eller seere velger å kjøpe tjenester eller produkter fra noen som investerer i seg selv, og samtidig gjør sitt navn kjent og dermed bygger tillit, er mye større.
  • Kvaliteten på innlegg og poster vil være høyere. Her er nøkkelordet verdi, uten verdi spiller det ingen rolle hvor mye du poster. Gjør livet til de potensielle kundene dine enklere, mer interessant og mer tilfredsstillende!
  • Fremstillingen av deg og/eller din bedrift er tydelig mer gjennomtenkt og nøye tilpasset riktig målgruppe. Å omfavne alle på en gang gjør det utrolig mye vanskeligere å skape de riktige kunderelasjonene.
  • Tiden din er ikke i fare for å være bortkastet. Gjør det beste ut av det!
  • Du har mer verdi å gi. Verdi, verdi verdi!

Animasjon – Reklamevideo – Interaktiv video – Webdesign – Markedsføring – Profilartikler

VI ER DIN

TOTALLEVERANDØR

iTARGET AS – Kundeservice og salg

Åpningstider : Alltid åpent
Adresse : Nyhavn 8, 5042 BERGEN
Telefon : 412 85 149