1616556575264772


Det handler ikke bare om å rope høyest…

All entities Move

and nothing remains still

Våre topp 3

grunner til å legge en markedsstrategi

Dessverre er det slik at mange bedrifter er under den oppfatning at “alle vet hva de driver med” akkompagnért av “vi har mer enn nok kunder allerede”. Ikke alle vet hva du driver med, og selv om du vasser i kunder for øyeblikket endrer konkurransebildet seg i de fleste bransjer svært raskt, dette er det viktig å reflektere over dersom man ønsker å fortsette å oppleve gode tider også i generell motgang i bransjen.

Det som kan oppleves som medgang og overflod i det ene øyeblikket kan bli snudd til en enorm motbakke det andre gjennom lovendringer, nye konkurrenter, finanskrise, økte kostnader og mange andre faktorer.
Derfor er det kun de som følger med i timen og tenker langsiktig og strategisk med måten de kommuniserer på, som til syvende og sist vil overleve og fortsette veksten på tross av konjunkturer i markedet.

Her er våre topp 3 grunner til å vurdere egen markedsføring:

Digitalisering

Gjennom den økte digitaliseringen er konkurransebildet i de fleste næringer mer utsatt for konkurranse enn tidligere. Verden har blitt forsvinnende liten og tjenester kan enkelt finnes, kjøpes og brukes på tvers av kontinenter med en større enkelthet enn noen sinne. Der konkurrenten tidligere var tusenvis av mil unna, er alt man trenger for å ta opp konkurransen et domene, en nettbutikk og en oversetter; vips så har du fotfeste i et helt nytt land og et helt nytt marked. Enkelt forklart, men dette er likevel ganske beskrivende om hvor enkelt konkurrenter kan ta seg inn i nye markeder i dag.

Kjennskapsfella

Det er overraskende hvor mange bedriftseiere som tror at “alle vet alt om dem”. I det minste vet deres kunder “alt” om dem. Likevel, forutsatt at bedriften ikke tilbyr kun en eneste tjeneste eller produkt, vil vi påstå at det finnes kjerneprodukter som både potensielle og eksisterende kunder ikke kjenner til at bedriften leverer.
Ta et enkelt eksempel som en snekker; I dagens marked er det ikke uvanlig, snarere heller vanlig, at håndverkere tilbyr tjenester som ikke nødvendigvis er selvforklarende i navnet. Snekker Andersen AS tilbyr gjerne også både rørlegging, muring, elektriker og mange andre tjenester gjennom samarbeid og underleverandører om de ikke har det i sin egen bedrift. Dersom man skulle bare anta at alle visste at man leverte komplette løsninger, vil vi påstå at de aller fleste ville bli overrasket over hvor mye forretning man mister gjennom å tro og ikke vite hva kunden vet om deg.

Feil bruk av penger

Mange bedriftsledere mener at det å bruke penger på å markedsføre seg er bortkastet og noe de ikke ønsker å bruke særlig mye tid og krefter på. Det kan være at det er gode tider, godt kjennskap til merkevaren, store markedsandeler eller andre faktorer som gjør at man ikke ser nytten av å bli sett. Om din bedrift er en av de som stoler blindt på at disse faktorene bærer i både motbakke og medvind, kan man oppleve å havne kraftig bakpå når uforutsette utfordringer dukker opp. Enhver bedrift bør i det minste vurdere sine “for og imot” nøye og vite hva det vil bety å være “usynlig” før man avgjør om markedsføring er noe å bruke ressurser på.

Vi kan tilby

Hva er in-market marketing

Kort forklart så er in-market marketing en type markedsføring som baserer seg på en allerede eksisterende aktivitet fra kunder. In-market betyr at man annonserer direkte inn i et eksisterende marked der mottaker allerede er i markedet for produktet som markedsføres.

Denne formen for markedsføring er betydelig mer effektiv en mange andre typer markedsføring som baserer seg i stor grad på å favne bredt.

Du har kanskje opplevd å få opp produkter i “feeden” din på sosiale medier eller på søkemotorer etter å ha besøkt bestemte nettsteder? Dette er ingen tilfeldighet, og det er nettopp dette som er kjernen av in-market marketing. I stedet for å annonsere blindt til folk som ikke har kjennskap til bedriften din eller produktene dine, retter du det mot de som enten har besøkt konkurrenten eller deg. Det er vanskelig å få en mer spisset markedsføring enn dette, og rent økonomisk er det en smartere måte å bruke markedsmidler på enn å “skyte spurv med hagle”.

Langsiktighet er viktig

Når det gjelder merkevare og hvordan et merke eller produkt blir oppfattet av forbrukeren, tar det tid å bygge opp et forhold til mottakeren av den eksponeringen varemerkene foretar seg.
Man skal gjerne både bygge opp tillit og kunnskap fra bunnen av og da er det viktig med en langsiktig strategi. Man kan ofte bli fristet til å kjøre kortsiktige løsninger som muligens også kan by på en vinning, men det er det langsiktige arbeidet som tilslutt vil gi den største utbetalingen.

Kontinuitet og tydelig kommunikasjon er nøkkelpunkter i en god strategi, og sammen med våre fagpersoner kan man sy sammen et helhetlig opplegg som gir de kortsiktige fordelene sammen med de langsiktige avkastningene.

Velge riktig verktøy og strategi

Det er ikke slik at all annonsering er godt brukte penger. Her må man teste og finne den plattformen som passer bedriften, produktet og ikke minst kunden. Mange markedsførere mener man  være på Facebook og  være på Instagram, men sannheten er at ikke alle plattformer passer like godt for alle.
Derfor legger vi opp våre annonseringspakker  på bakgrunn av grundige analyser og tester fremfor å ha en formening om hva som fungerer og ikke fungerer på forhånd.
Vi skreddersyr et opplegg som passer hver enkelt bedrift uavhengig av plattformer, og finpusser de kanalene som gir best resultat samtidig som vi gjerne kutter de som ikke bringer resultater.

Se vår video om effektiv markedsføring

(HUSK LYD!)

De vanligste argumentene mot markedsføring; er noen av disse dine?

  • Dette er en legitim problemstilling for mange bedrifter. Det er dessverre ikke alle som har økonomi til å betale i dyre dommer for å få eksponere seg. På en annen side så har det skjedd ekstremt mye på markedsførings fronten de siste årene, og det er absolutt ikke slik at alt koster “titusenvis”. Ofte kommer man unna med en brøkdel av det man trodde, noe som åpner for at flere og flere mindre bedrifter kan få markedsføre seg.

  • På verdensbasis legges det igjen flere hundre milliarder kroner på markedsføring hvert eneste år. At alle pengene er godt investert er nok en overdrivelse, men det handler om at tilstedeværelse over tid vil gi resultater. Det er en grunn for at de største selskapene ofte har markedsbudsjetter på titalls og hundretalls millioner hvert år, og det er ikke fordi det ikke fungerer. Det handler om å prøve og feile over tid og å forstå markedet man skal inn i. Som Henry Ford en gang sa: 50% av markedsføringen vår er bortkastet, jeg vet bare ikke hvilken halvdel av den.

  • Noe av det farligste man kan gjøre er å “hvile på laurbær”. Noen av verdens største merkevarer eksponerer både eksisterende og nye kunder kontinuerlig både for å opprettholde brukermasse, men også for å rekruttere nye. Det er ikke slik at selv om man har en solid merkevare så har man nådd toppen, det må jobbes kontinuerlig med eksponering dersom man skal holde seg på topp. En annen måte å se det på er at alle kjente merkevarer var ukjent på ett eller annet tidspunkt, og vi antar at hverken Coca Cola, Pepsi, Nike, Adidas, Levis eller Apple var like kjent i starten som de nå er takket være gode produkter som markedsføres på en intelligent måte.

  • Ofte kan man bli overrasket over å finne ut at bilmekanikeren også selger brukte biler, eller snekkeren som også tilbyr rørleggertjenester. Poenget er at mange bedrifter i dag har tilleggstjenester som gjerne ikke er like selvforklarende hverken ut ifra navnet på bedriften eller profilen man fører. Å investere i en tilstedeværelse i nisjer kan være en genial måte å rekruttere nye kunder på, samtidig som man utvider eksisterende kunders kunnskap om bedriften. Vi vil anta at mye omsetning går tapt hver eneste år som resultat av at forbruker rett og slett ikke vet at de kan hente ut de samme tjenesten hos det selskapet de vanligvis kjøper fra som fra andre.

  • Dette er en tanke med gode hensikter. Man ønsker å spare penger og unngå å ha kostnader med noe man like gjerne kunne ordnet selv. Praksis viser at det ofte er vanskelig å “være over alt” til enhver tid; oppdatere sosiale medier, blogger, lage annonser, følge med på AdWords. Mye skal gjøres og det er av kjernetiden i din egen bedrift ressursene må hentes fra. Etter å ha prøvd dette en periode er vår erfaring at kunder gjerne kommer tilbake og ønsker at noen andre styrer dette for dem. Man må huske at selv om man tilsynelatende sparer penger på å gjøre det selv, er det likevel en kostnad knyttet opp imot den tiden du bruker på å gjøre jobben selv.

  • De fleste bedriftseiere er opptatt med sine egne ting, og ønsker å bruke tiden sin mest mulig til dette. Da er det fint at vår jobb er å gjøre jobben for dem! I de fleste prosesser er kundens rolle redusert til en “godkjent/ikke-godkjent” rolle eller rett og slett ingen rolle i det hele tatt. Dette varierer fra kunde til kunde, og noen ønsker større involvering enn andre. Grad av involvering kan med andre ord variere fra 0-100% alt etter hva man selv ønsker.

  • Ingenting er bedre enn en drømmesituasjon der man har mer enn nok å gjøre. Mange ønsker å holde bedriften sin på et visst nivå, uten å ha særlig behov for å ekspandere og øke omsetningen sin. Om du er en av disse er det likevel lurt å tenkte over noen ting;

    Er omsetningen din bundet til noen få større (eller kanskje bare ett) selskaper, eller flere små? Om tilfellet er at du har noen få store er du svært eksponert dersom en eller flere av disse velger å avslutte kundeforholdet. Selv om man har løpende kontrakter på 1,2,3,5 år vil det komme en tid der re-forhandlinger skal foretas, og da er det ikke sikkert man har de samme avtalene man har i dag. Hva da?

    Er omsetningen din bundet opp mot mange små og få (kanskje ingen) større selskaper? Små selskaper har en større risiko for å gå under enn større selskaper, det sier seg selv. Små enkeltstående selskaper er sårbare økonomisk og er avhengige av at mye gjøres riktig for å overleve. Hva skjer når risikoen er fordel over en overvekt av like selskaper? Jo; risikoen forblir høy over hele linja, fremfor at den er jevnt justert over flere typer og størrelser av selskap.

    Med andre ord; det kan være lurt å være synlig og bygge både merkevare og rykte selv i gode tider, og heller takke nei til kunder i gode tider.

  • Mange yrker og bransjer ser ikke behovet for å markedsføre sine tjenester. Noen bremser av moralske eller interesse-årsaker mens andre har mer enn nok å gjøre av naturlige årsaker. Dette kan eksempelvis være leger, psykologer, advokater, terapeuter og andre typer yrker som ikke ønsker å virke for påtrengende.

    Det er forståelig at man ikke ønsker å plage folk med annonsering når man representerer enkelte yrker, men markedsføring behøver ikke være påtrengende. Markedsføring kan være et godt oppsett av Google AdWords, der man dukker opp når folk for eksempel søker etter “advokat Bergen”, det kan være innhold markedsføring der man skriver nyhetssaker om bransjenytt for å generere bevissthet eller andre subtile og relativt lavt eksponerende typer markedsføring.

  • Ingenting er bedre enn at man har et fint forhold til dem som allerede foretar alt av markedsføring for bedriften. Likevel kan det ofte være slik at det kan lønne seg å innhente nye priser, for å oppnå bedre avtaler. Kompetansenivået hos de seriøse selskapene er ganske jevnt over hele linja og det er ofte de personlige aspektene som blir tellende der det økonomiske ikke er et tema. Vårt beste tips er å holde seg oppdatert på priser og produkter, og sikre at man får det man betaler for. Av og til kan gresset være en anelse grønnere over hekken og man sparer viktige kroner.

Fortsatt litt på gjerdet?

Ta en uforpliktende prat med oss!

Vi vet at det er mange spørsmål som krever svar før man vurderer å investere i materiell til egen markedsføring. Derfor åpner vi for helt uforpliktende og gratis konsultasjon der vi snakker løst eller fast rundt deres behov og eventuelt hvordan ting kan løses.

[recaptcha class:form-recaptcha style="width:500px !important;"]

Gratulerer!

Du nådde bunnen av siden

Oppgi kode RAB10 for 10% RABATT på din neste ordre

Animasjon – Reklamevideo – Interaktiv video – Webdesign – Markedsføring – Profilartikler

VI ER DIN

TOTALLEVERANDØR

iTARGET AS – Kundeservice og salg

Åpningstider : Alltid åpent
Adresse : Nyhavn 8, 5042 BERGEN
Telefon : 412 85 149