1616556575264772

Nedgangstid for organisk vekst på Instagram

Nedgangstid for organisk vekst på Instagram

3749 4384 Amanda Stave

Du har mest sannsynlig hørt om markedsføringsstrategien som involverer «retargeting»? Hvis ikke, så er det kort sagt når selskaper bruker verktøy som hjelper dem å sende annonser og reklamer etter deg på Internett etter at du har sett på produktene deres for eksempel. Går vi tilbake i tid et par år så var det Google som var pioner for denne strategien, noe som videre førte til noe som mange tror de er klar over, men kanskje ikke forstår dybden av. Nettopp overvåkningskapitalisme.

Da du lagde deg kontoer på de største sosiale plattformene tenkte du kanskje at det var ganske greit å slippe å betale noe, men har du noen gang lurt på hvorfor de lar alle være med uten å betale en krone? De må jo få finansiert plattformen sin på et vis?

Enkelt forklart så funker det blant annet slik:

  1. En person lager seg en brukerkonto på en sosial plattform, all informasjon personen skriver inn blir lagret i en database.

  2. Personen, som nå er en bruker, klikker på en reklame, annonse eller et innlegg som er av interesse. Plattformen lagrer denne informasjonen som brukerdata i samme database. Noen steder, som Facebook, lytter de også til hva brukerne sier eller hva de snakker om i datter-appen Messenger.

  3. Så analyserer de all brukerdataen de har samlet inn og selger den videre til andre bedrifter og selskaper for å tjene penger.

  4. De som kjøpte brukerdata vet nå nøyaktig hvem de skal sende hvilke annonser, reklamer eller artikler til.

Eksperimenter i Norge

NRK Folkeopplysningen ville utføre et par eksperiment for å vise at overvåkning, «fake news» og «deep fakes» er en realitet – til og med i lille trygge Norge. De valgte blant annet en skole i Lillestrøm hvor de skulle teste ut dette ved å forsøke å manipulere studentene til å stemme på et politisk parti som så nært som ingen av dem hadde noe engasjement med. For å gjøre dette lagde de falske kontoer på Facebook hvor de delte politiske artikler og falske artikler. De lagde også falske Instagram kontoer som delte innhold som både var sant og ikke. Poenget var å finne ut hvem som interesserer eller engasjerer seg i hva og hvordan denne informasjonen kan brukes til å manipulere videre valg.

I tillegg gjorde de et annet eksperiment hvor de valgte en person i Norge de skulle lure basert på hvor mye informasjon man kan hente ut fra det man legger igjen på internett. De ønsket å se om de kunne manipulere mannen de valgte til å ta et veldig stort valg som ville være veldig betydelig for fremtiden hans, og dette klarte de. Programleder Anders Wahl sa i Folkeopplysningen at dette kunne de gjort med skremmende mange. Ønsker du å lese mer om det kan du følge linken her.

Men hva har dette med Instagram og organisk vekst å gjøre?

Jo, Instagram ønsker jo også å tjene penger akkurat slik som Google og andre sosiale plattformer gjør ved å samle inn våre data. Etter at de oppdaterte appen ved bruk av algoritmer har de gjort det ekstra vanskelig for oss alle å oppnå organisk vekst. De gjør nemlig alt de kan for å få deg til å betale for at din ønsket målgruppe skal få se dine innlegg, for statistikken sier jo at av alt du legger ut er det bare 30% de faktisk ender opp med å få se på grunn av algoritmene. Det er dette som betyr at nedgangstiden for organisk vekst er i gang.

Fortvil ikke, Instagram har lenge vært en av de beste plattformene for business og markedsføring, statistikk viser at den gjør det faktisk dobbelt så bra enn alle andre når det gjelder å bygge et godt forhold mellom bedrift og ønsket målgruppe. Det som likevel kan være utfordrende, er at brukerne av sosiale medier ønsker vanligvis ikke å bli offer for annonser og markedsføring, men ønsker heller å bli underholdt. Dette er en av de største grunnene til at innholdet ditt er utrolig viktig for suksess, og selvfølgelig for å oppnå den organiske veksten som vi alle jobber for.

Airbnb for eksempel, de oppnår blant annet hele 50.000 organiske likerklikk og over 400 kommentarer på et vanlig innlegg, så hvis de kan skape seg organisk vekst – hvorfor kan ikke du?

Her er tre tips til hvordan du kan jobbe for organisk vekst:

  1. Det er ikke vits i å poste bare for å poste! Ikke misforstå, det er viktig å poste ofte og mye, men skal du poste mye er du virkelig nødt å poste innlegg av kvalitet og av verdi. Får du ikke engasjement på dine innlegg vil nemlig ikke algoritmene gjøre deg noen tjenester. Dette fordi algoritmene til Instagram er der for å vise brukerne det beste av det beste, slik som Instagram sin CEO, Kevin Systrom, sier: «it is about making sure that the 30% you see is the best 30% possible».

  2. Instagram «stories» er en god start! Det har vist seg at historiene er et godt sted for å skape engasjement og å skape interaksjon med følgerne dine. Historiene på Instagram har til og med klatret forbi bruken av det samme på Snapchat! Visste du at grunnen til at vi fikk denne funksjonen på Instagram er fordi Mark Zuckerberg ikke er redd for å kopiere andre for å oppnå sine mål?

  3. Utfordre eksisterende følgere til å dele videre, både ditt og deres! Du trenger faktisk ikke bare poste dine egne bilder, mange gjør det bra ved å be følgere sende sine beste bilder hvor de i gjengjeld får navnet sitt delt videre. GoPro, for eksempel, utnytter dette til det fulle! Det går ut på at de får andre til å ta bilder med sine GoPro produkt, eller at de får bilde fra andre av steder et slikt produkt er perfekt å bruke. Dette fungerer jo selvfølgelig best om du allerede har en god gruppe følgere, men det er også mulig å øke tallet på følgerne dine ved å be de du har dele dine innlegg videre. Det kan du gjøre ved å blant annet arrangere relevante og verdifulle konkurranser og «giveaways»!

Som vi alltid sier, verdi er nøkkelordet her, og kvalitet på innholdet ditt er veien å gå. Bli med oss å utfordre skaperne av de store plattformene og jobb hardt for å skape organisk vekst!

Animasjon – Reklamevideo – Interaktiv video – Webdesign – Markedsføring – Profilartikler

VI ER DIN

TOTALLEVERANDØR

iTARGET AS – Kundeservice og salg

Åpningstider : Alltid åpent
Adresse : Nyhavn 8, 5042 BERGEN
Telefon : 412 85 149