1616556575264772

Slik unngår du å rabattere egne produkter

1120 1120 admin

For de som jobber med salg eller forhandlinger så handler det stort sett å gi og ta. Det du derimot bør være forsiktig med er å ufiltrert rabattere egne produkter uten mål og mening bare fordi kunden ber om det. Når du gir enkle rabatter signaliserer du 3 ting ovenfor kunden:

  1. Du har devaluert produktet både for deg selv og kunden din. Du åpner med en pris du etter litt press innrømmer er overpriset, og at reel pris er i området kunden har forhandlet seg til
  2. Du har lagt opp til at kunden automatisk i fremtiden vil forvente seg en rabatt, uansett hvilket produkt du tilbyr. Det finnes ingen grunn for at de øvrige produktene plutselig skulle være riktig priset når det de nettopp har kjøpt kan rabatteres
  3. Du har skapt mistillit mellom kunden og deg. Når du enkelt rabatterer egne produkter vil kunden gjerne tenke at; “hvorfor tilbød du meg ikke den beste prisen med en gang? Forsøkte du å lure meg?” Det er ikke alltid en deal-breaker, men det legger lista for neste pris du kaster på bordet; kunden må bare forvente at også denne er overpriset siden forrige produkt var verdt mindre.

Som eksempel kan man se på Apple som nekter å rabattere egne produkter. Deres strategi er at de tilbyr et premium produkt og da krever de også premium pris. At de lett kunne låst opp flere titalls millioner av nye kunder ved å kjøre rabatter er utvilsomt, men dette er ikke interessant for Apple. Du må derfor vurdere om du ønsker å selge på pris eller produkt.

Her er 4 måter du kan unngå å gi rabatt men fortsatt lande salget til riktig pris

  1. Be kunden om å se på innholdet i produktet og be kunden selv fjerne innhold de ikke trenger. På den måten gir du ikke rabatt, du bare re-kalkulerer prisen ut ifra en lavere kostnad for deg. Det oppleves likevel som at du har vært velvillig og gitt noe
  2. Ha 3 alternativer i tilbudet ditt: Bra, bedre best. Om kunden for eksempel velger pakke Best og deretter ber om avslag har du muligheten til å hjelpe dem til å fokusere på pakken rett under slik at du ikke rabatterer den dyreste pakken og på den måten devaluerer premium-produktet ditt. Her kan du også kombinere tipset i punkt 1.
  3. Tilby et helt annet, men relevant, produkt med samme egenskaper. For eksempel, la oss si du har brukte varer på lager som er så god som nye. Du kan da tilby denne for en lavere pris. Du har da solgt produktet flere ganger og tjener mer selv om du rabatterer. Du kan også for eksempel forsøke å selge “light-versjoner” av et produkt som ikke er direkte sammenlignbart men utgjør samme nytten. Eksempel: Kantklipper kontra gressklipper.
  4. Legg inn «gaver» som ikke har noe særlig kost for deg men som kan oppleves som verdifull for kunden. Etter å ha jobbet i print-bransjen er det en del inn-priser jeg kjenner til som ville vært ypperlig for et slikt formål der du kanskje står der med en kost på 20,- mens opplevd verdi for kunde er flere tusen. Andre eksempel: 1 time gratis rådgivning, økt kredittid, opplæring, giveaways…

Om du absolutt må gi rabatter, be ALLTID om noe i retur. Aldri gi fra deg omsetning uten å få noe tilbake. Dette kan være en fremtidig økning av ordre, ordinærpris på neste ordre, lengre kontrakter der du ber om 2 år i stedet for 1 år osv.

Masse lykke til med forhandlingen!

Animasjon – Reklamevideo – Interaktiv video – Webdesign – Markedsføring – Profilartikler

VI ER DIN

TOTALLEVERANDØR

iTARGET AS – Kundeservice og salg

Åpningstider : Alltid åpent
Adresse : Nyhavn 8, 5042 BERGEN
Telefon : 412 85 149